• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
Blauw Oranje Groen Roze Paars
kletskoppen en zwarte inkt
recepten van alledaagse en bijzondere gerechten, huismiddeltjes en gebruiksprodukten. Dit is een blog van Regionaal Archief Tilburg

maandag 13 februari 2012

Elementen en planeten

Het is maanden stil geweest op deze pagina's. De fut was er kennelijk een beetje uit. Daarom hebben we de koppen maar eens bij elkaar gestoken en gesproken hoe we nu verder gaan. Het uitgangspunt blijft gehandhaafd: verweesde archiefstukken, toevallige vondsten, het dagelijks leven van vroeger een podium geven.

Terwijl de redactie van deze blog bezig is aan een restyling ("under construction"), vandaag op de valreep nog een pagina uit een van de receptenboekjes. Naast de vele variaties op (zwarte) inkt staan er ook veel apothekersrecepten in die voor ons, eenvoudige leken, moeilijk te volgen zijn. Wat mij vooral intrigeert zijn de vele huishoudelijke recepten: schoonmaaktips en eenvoudige huismiddeltjes, zalfjes en geneeskrachtige drankjes.

Hoewel in 1869 een Russische scheikundige het periodiek systeem al ontwikkelde, was dit nog niet doorgedrongen tot de eenvoudige apothekers en anderen die bekend waren met het potjeslatijn. 
Natuurlijk bestonden er allerlei afkortingen en codes. In eerdere posts zijn we ze al eens tegen gekomen.
De gebruikte codes ontbreken dan ook niet in dit boekje. Drie pagina's zijn er nodig voor de opsomming  van de tekens die gebruikt worden voor de destijds bekende (chemische) elementen. De eerste zijn gekoppeld aan de planeten of sterrenbeelden: zon en goud, maan en zilver, ijzer hoort natuurlijk bij Mars en Venus dan bij koper? Op de derde pagina licht de schrijver nog enkele handelingen toe die in het vak gangbaar zijn: Exprimiren en maceriren... wie gebruikt deze termen nog?

DSCF1719 

DSCF1720
0 reacties | Gepost door Mirjam Heijs edit post

vrijdag 16 september 2011

Kermispaling

Bij 'ons thuis' is het traditie dat we met de kermis gerookte paling eten. Eerst gaan we 'met z'n allen' naar de kermis en op de terugweg kopen we bij de visboer een bos gerookte palingen (van die lekkere dikke malse). Thuis gekomen wordt het tafelkleed van de tafel gehaald, mijn vader haalt de gelezen zaterdagkrant uit de papierbak en spreidt deze drie lagen dik - paling drukt door- uit over de tafel. Daarna deelt mijn moeder de palingen uit en trekt - voor degenen die dat zelf niet durven- eerst de kop van de paling eraf.
Heerlijk!

In het receptenboekje geen gerecht met gerookte paling, wel om in te maken:

Om paling in te maken
men braad hem op den rooster als hij
koud is in een potje leggen met lagen
lourier bladeren citroen schijven foelie
kruitnagels peper bollen tot dat de
pot vol is, wijnazijn er kokend op
=gitten.

Om het originele recept te bekijken: klik hier
1 Reactie | Gepost door Astrid edit post

maandag 29 augustus 2011

Donderdag 29 augustus: Terug naar huis

Hoofdstuk 18
Donderdag 29 augustus
Gruss vom Rhein. Burg Rheinstein

 

29 augustus donderdag

Hier kwamen we beide keeren langs in den trein. Ik ging donderdag morgen om 1 uur weg en was 's avonds om 9 uur precies in Rotterdam.
Ik lag s'avonds om 10 uur in mijn bed en droomde heerlijk van de gezellige








ANSICHT_040
Gruss aus Frankfurt am Main




en prettige dagen die ik gehad had. Nu, wat het weer betreft hebben we niets te klagen gehad.  
Het kon niet beter!!! Ziehier nog de Panorama van Frankfort a. M.



0 reacties | Gepost door Astrid edit post

zondag 28 augustus 2011

Woensdag 28 augustus 1901: Café Orient en koffers pakken

Hoofdstuk 17
Woensdag 28 augustus 1
Wiesbaden. Café Orient
28 augustus woensdag

Vanmorgen bleven we thuis in den tuin spelen en 's  middags gingen we met de tram naar Café Orient en hebben we ons eerst in de Taunusstrasse in Wiesbaden photgrafeeren op heele kleine plaatjes. 29 Aug(ustus) dus morgen ging papa en ik weg dat wil zeggen




Woensdag 28 augustus 2
Wiesbaden. Taunusstrasse
naar Rotterdam. De anderen kwamen zaterdag 31 aug(ustus) dus er moest wat gepakt worden dat ik dan ook 's avonds deed.
Ziehier een van de mooiste straten in Wiesbaden op de Wilhelmstrasse na natuurlijk






0 reacties | Gepost door Astrid edit post

zaterdag 27 augustus 2011

Dinsdag 27 augustus 1901: Frankfurt am Main

Hoofdstuk 16
Dinsdag 27 augustus 1
Frankfurt am Main. Vestibül im Hauptbahnhof

27 augustus dinsdag

Vandaag gingen Jan en ik naar Frankfort. Het was een prachtigen Stad. Ziehier het reuzenstation daar in 1901 in December een ongeluk gebeurt is*. We gingen ook nog naar de prachtige Palmengarten





Dinsdag 27 augustus 2
Frankfurt a. M. Zeil von der Constabler Wache aus


die voor in het boek te zien staat. We hebben 1 uur in den trein gezeten die voorbij vliegt.
Ziehier een enormen drukken straat








*Het reisverslag, of althans een gedeelte daarvan, is pas later gemaakt, aangezien zij hier een gebeurtenis beschrijft die pas in december 1901 heeft plaatsgevonden, 4 maanden na de vakantie. Als je goed kijkt dan zie je dat verschillende ansichten uit het boek eerst beschreven zijn met potlood. Pas later is er met pen overheen geschreven, vaak met andere woorden.
0 reacties | Gepost door Astrid edit post

vrijdag 26 augustus 2011

Maandag 26 augustus 1901: Mainz

Hoofdstuk 15
Maandag 26 augustus 1
Mainz
26 augustus maandag

Vandaag gingen we met de geheele familie uitgez(onderd) Papa, die naar Baden-Baden was met den Heer Schalkwijk, naar Mainz.
We hadden wel bui(i)g weer maar het ging er toch mee heen. Op de boot was het nog al koud




Maandag 26 augustus 2
Mainz. Stadt-Halle



Hier aten we heerlijk. Hier in Mainz was weer kermis, en maakten we er druk gebruik van






Maandag 26 augustus 3
Mainz. Dom



Ziehier den mooien Dom in Mainz.
We bekeken hem heel goed. Het was er enorm groot
0 reacties | Gepost door Astrid edit post
Nieuwere posts Oudere posts Homepage

tips uit het archief

  • Veel archiefspeurders kennen de sensatie: je bent iets aan het zoeken, het lukt niet zo, je doet een gokje en WAUW!!... zomaar een juweeltje van een document. Een vergeten boekje, een prachtig plaatje, een los archiefstuk: een weeskindje. Zo ontdekten we 18de en 19de eeuwse schriftjes met recepten van alledaagse en bijzondere gerechten, van allerlei huismiddeltjes en gebruiksprodukten. Herkomst onbekend, weeskindjes dus die je moet koesteren en veel aandacht moet geven. Via deze weblog gaan we regelmatig zo'n recept de wereld insturen. We verzoeken alle lezers de recepten uit te proberen, tips en reacties te geven en vooral er veel plezier aan te beleven.
  • Verder zoeken ??

    Zoek in het Regionaal Archief Tilburg

    Blij worden van groente en fruit!!

    links

    • een receptenboekje uit Amsterdam
    • Winckelbouck apotheek Sint-Janshospitaal
    • culinaire geschiedenis belgië
    • vergeten eten
    • oma's recepten
    • 'Liber Trotula'
    • kookhistorie (website)
    • oude termen
    • kookhistorie (weblog)
    • balkons met wasgoed!

    archief

    • ▼ 2014 (1)
      • ▼ april (1)
        • Het boek is dicht
    • ► 2012 (2)
      • ► april (1)
      • ► februari (1)
    • ► 2011 (25)
      • ► september (1)
      • ► augustus (19)
      • ► juli (1)
      • ► juni (2)
      • ► mei (2)
    • ► 2010 (23)
      • ► november (1)
      • ► september (4)
      • ► augustus (1)
      • ► juli (3)
      • ► juni (3)
      • ► mei (1)
      • ► april (1)
      • ► maart (1)
      • ► februari (3)
      • ► januari (5)
    • ► 2009 (21)
      • ► december (3)
      • ► november (4)
      • ► oktober (8)
      • ► september (4)
      • ► augustus (2)

    Worstenbrood bakken

    zoeken







    • Home
    • Posts RSS
    • Comments RSS
    • Edit

    © Copyright kletskoppen en zwarte inkt. All rights reserved.
    Designed by FTL Wordpress Themes | Bloggerized by FalconHive.com
    brought to you by Smashing Magazine

    Naar boven