• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
Blauw Oranje Groen Roze Paars
kletskoppen en zwarte inkt
recepten van alledaagse en bijzondere gerechten, huismiddeltjes en gebruiksprodukten. Dit is een blog van Regionaal Archief Tilburg

woensdag 3 november 2010

Bessen plukken


Tja wat moeten we hier nu mee... een opsomming van verschillende "besiën" (bessen), die verzameld moesten worden op een bepaalde tijd. De tijden van verzamelen ontbreken. Een goede verwijzing naar een recept waarvoor de bessen gebruikt konden worden ontbreekt eveneens. Al lijkt de lijst wel te zijn opgesteld om een mooie verf te maken, een blauwe verf.  Volgens het boekje "De volmaakte Verwer" *, dat ik hier nu voor mij heb liggen,  is  "...Blaauw, een moeder couleur...".  Samen met het rood, het geel , het vaale en het zwart zijn dit de kleuren  "... van dewelke alle d'andere afdalen ofte zyn ´t zamengesteld. " En het blauw maakt men volgens deze regels der kunst "... met Pastel die in hooge Languedocq wast dewelke de beste en noodzaaklijkste verwstof is..." De haagdoorn, liguster, kraakbes, vlierbes, appelboomschors, korenbloem of  moer(bei?)bes komen in het boekje helemaal niet voor.
De meest genoemde grondstof voor blauwe verf is indigo en het inheemse wede. Geen bessen dus. Een raadsel erbij. Wie helpt.


*Een exemplaar uit de collectie van Lambert de Wijs, opgenomen in de bibliotheek van het Regionaal Archief Tilburg  en daar abusievelijk beschreven onder de titel " De volmaakte wever". 

#
opgaave van vrugten, gewassen bla-
den Wortels enz. die men op de daar
bijgenoemde tijden, tot de daar neevens
bestemde gebruiker moet verzamelen.

Haagdoorn bezien, den 17den Aúgústús
       om versch te gebruiken tot bezie geel
       (mogelijk ook sapgeel. Zie  #.
Haagdoorn besien. Den 6den October.
        om versch te gebruiken tot groen
        en  het maaken van sapgroen.
        zie #
 Liguster of mondhout  besiën
        den      van de maand
        om versch te gebruiken tot húijs           
        in die.   zie  # .
 Kraakbezien   rijp-zijnde.
        den    van de maand
         om versch te gebruiken tot
         sap-blaauw in blaaren .  #
 Vlierbeezien-  rijpe
          den     van de maand
          tot sap-blaauw  #.
 Schorssen van Appelboomen om
          geele verwe  of inkt van te maa             
          ken  #.
 blaauwe koornbloemen.
die nog niet geheel open gegaan
zijn.
voor blaauwe verf. #
 blaauwe volwassene koornbloemen
            voor  blaauwe verf #
 Moerbesien, die rijp zijn.
            voor blaauwe Verf. #.

4 reacties | Gepost door Mirjam Heijs edit post

donderdag 30 september 2010

kerriesoep

Het leek zo´n leuk idee: kerriesoep maken naar oud recept voor Open Monumentendag. Het was ook een erg leuk idee, maar van tevoren wist ik totaal niet waar ik aan begon. Soep koken voor veel mensen, hoe doe je dat? Ik had geen idee dus ik ben bij vrienden te rade gegaan die in hun vrije tijd cateren. Uiteindelijk heb ik zo´n 22 liter soep gemaakt. Er zat ongeveer anderhalve kg soepvlees in een een kilo gehakt voor de balletjes. Twee dagen ben ik bezig geweest met bouillon trekken, klaren en afmaken. het reslutaat mocht er zijn: lekkere  ´ouderwetse´ bouillon met een kerriesmaakje. Bijna alle soep is uitgedeeld tijdens Open monumentendag. Een collegá heeft nog een pannetje soep mee naar huis genomen en met het kleine beetje dat ik daarna nog over had heb ik mijn honden blij gemaakt. Hoe veel ik ook van soep houd, ik kon even geen bouillon meer zien of ruiken.

kerry soep
trekt sterke bouillon / Men kan
geschonden stukken gebrade vleesch
Kip of wat men heeft met de
bouillon laten uit kooken / als
het vleesch geheel is uitgekookt
schept men het er uit, Giet het
wat door een zeef, doet er als het weer
kookt een kopje zago in kleine balletjes
gehakt wat kerry, en een weinig
Caienne peper - men geeft er droog
gekookten rijst bij
3 reacties | Gepost door Astrid edit post

maandag 27 september 2010

Zandtaartjes en abrikozenmoes

Zondag 12 september was het Open Monumentendag. Het thema van dit jaar was ´de smaak van de 19e eeuw´. Dat was een goede gelegenheid om enkele recepten met maken uit ´onze´ negentiende-eeuwse receptenboekjes. De keuze viel op kerriesoep, zandtaarjes en abrikozenmoes. De zandtaartjes smaakten prima in combinatie met de licht zure abrikozenmoes. een aanrader!

Zandtaartjes
3 ons boter smelten voeg er
dan bij 3 ons wit suiker en
dan zoolang roeren totdat
er ongeveer 10 eierren in zijn
en dan een beetje vlug een
beetje citroen olie en
dan 3 ons gezeefde beste
tarwebloem dan in vormpjes
doen die goed gesmeerd zijn
3/4 vol en vlug bakken


Abrikosen Moes
2 lb abrikosen met een glas water laat
die op de helft verkoken en wel roeren en
dan van het vuur gezet neemt dan 1/2 lb
suiker roerd het er door zet het te zamen
op het vuur en roeren tot het aan de kook
komt maar het moet koken

Hieronder een impressie van de dag.
Behalve een proeverij van negentiende-eeuwse recepten was er ook een wedstrijd groenten en fruit herkennen, een demonstratie van restauratieatelier De Tiendschuur en een informatiemerkt van historische verenigingen


Created with flickr slideshow from softsea.


2 reacties | Gepost door Astrid edit post

woensdag 22 september 2010

Garnalensoep

Afgelopen augustus is de Vierdaagse van de IJzer weer geweest in België. Het is een internationale, jaarlijks terugkerende mars, georganiseerd door de Belgische defensie. Zowel militairen als burgers kunnen meelopen tijdens deze vierdaagse. Een van de doelen is het herdenken van de vele gesneuvelden die vielen op de slagvelden in de Westhoek gedurende de Eerste Wereldoorlog. Op de eerste dag van de vierdaagse, woensdag, maken de garnalenvissers van Nieuwpoort soep voor alle wandelaars. Garnalensoep natuurlijk!

Hieronder een recept voor garnalensoep. Vast anders dan de soep van de vissers maar wel erg lekker

Garnalen soep

Men neemt een klontje boter de groote
van een ey fruit het bruin en doet er
twee lepels blom by en dan twee fijn gehakte
uyen als het bruin is doet men er een
goede quantiteid fijn gehakte garnalen
en peterselie in en een sneedje fijn gevre
=ve witten brood roert het tezamen met
bouillon dit is goede soep
2 reacties | Gepost door Astrid edit post

donderdag 9 september 2010

Jan Otto Fredzes

Toch blijf ik nieuwsgierig naar de opsteller van al die inktrecepten.
Achterin het oudste receptenboekje staan wat genealogische gegevens die misschien wat houvast bieden.

                                vrijdag             
1779. d. 5 Sept. \ gebooren / en  den
     7 dito Sondag te Rhoden in Dren
     the door Do.        Voget
     gedoopt Johanna Sophia
     Wilhelmina Fredzes.----
     doopcedul uitgegeven door Do
     Voget. d. 3 Aug. 1781
     
        /op de Nietap onder het karspel
           Rhode in Drenthe
    
                                        \ te Breda
1790 den 16 July obiit \ de WelEd:
     gestr. Heer Jan Otto Tredzes
     en is te Breda in de groote Kerk
     begraaven den 21ste July 1790.

Dus op zoek naar ene Fredzes of Tredzes....  dat viel niet mee! In Tilburg heb ik vooralsnog geen spoor terug kunnen vinden. Dan maar naar Breda: een bevestiging van zijn overlijden en begraven in de Begraafposten rekeningen Grote Kerk 1789-1790 (archief IV-9 inventarisnr. 71, collectie DTB Breda)
Via Genlias kwam ik Jan Otto tegen en vond ik de naam van zijn vrouw: Anna Maria van der Horst en dochters: Agata Martina (geboren in Zwal en overleden op 47 jarige leeftijd 15 december 1830 in Wijchen) en Johanna Sophia Wilhelmina (overleden  te Amersfoort op 16 oktober 1863, 84 jaar oud: inderdaad de dochter die in 1779 geboren werd in het karspel Nietap). Johanna was getrouwd met Bernardus Adrianus Goudriaan. Tot zover de familieuitbreiding.


Het karspel Nietap:
Hoewel wij vroeger toch vaak in Drenthe kwamen, heb ik daar nog nooit van gehoord. Google gaf weer een puzzelstukje. (zie VIIb. Peter Hamming)

De familie Fredzes was niet geheel onbemiddeld als we de beschrijving van hun behuizing mogen geloven:

De advertentie in de Groninger Courant van 4 augustus 1750, omschreef het als volgt: "een plaisante en wel beleegene Buytenplaats, met deszelfs Moderne Behuyzinge, Schuure, Stallinge voor 8 paarden, 30 a 40 Koe Beesten (...), alles voor korte Jaaren uyt de grond getimmerd en aangelegt". Hiernaast rustte het huis tevens het recht van de jacht. (...) In 1778 verkocht ze desondanks het huis met het landgoed aan de uit Breda afkomstige luitenant Jan Otto Fredzes en diens echtgenote Anna Maria van der Horst voor 9.000 gulden (zie gen. Ottens). In 1780 werd hierover de 40e penning betaald. Fredzes verkocht het pand in 1781 reeds door. In 1761 had Pieter Hamminck eveneens het huis Thedema te Nietap gekocht. De vorige eigenaars waren de erven van Onno van Ewsum. Voor 1772 had hij het landgoed echter al weer verkocht.

Luitenant Fredzes dus. Waarom kwam hij van Nietap via Zwal (in 1783 werd daar zijn dochter Agata geboren) naar Tilburg en vertrok hij weer op enig moment naar Breda? Waar ligt Zwal nu weer? Is hij na zijn militaire loopbaan misschien apotheker of boekdrukker geworden om de kost te verdienen? Zit ik er misschien helemaal naast. Is dit boekje via een erfenis misschien in Tilburg terecht gekomen en heeft Jan Otto nooit in Tilburg gewoond? Zoals gebruikelijk roept één antwoord weer veel meer vragen op. Mocht iemand een tip van de sluier kunnen oplichten: van harte welkom. Intussen ga ik door met dit onderzoekje naar het vermoedelijke leven van Jan Otto Fredzes.
5 reacties | Gepost door Mirjam Heijs edit post

dinsdag 10 augustus 2010

Kweeperen

Lange tijd leek de kweepeer een beetje in de vergetelijkheid te zijn geraakt. Zo'n halve eeuw terug groeide bij veel boerderijen een kweepeerboom, ook bij die van mijn opa en oma. Gelukkig is de kweepeer de laatste jaren weer aan een opmars bezig. In de 'gewone' supermarkt heb ik ze nog niet zien liggen, maar wel in groentespeciaalzaken, biologische groentewinkels en markten. Kweeperen zijn niet rauw eetbaar, vanwege het harde en zure vruchtvlees. Ze moeten dus in elk geval gekookt worden en verwerkt tot bijvoorbeeld jam, gelei, sap, wijn. Of in een taart, ook erg lekker. Confijten is ook een optie, zoals onderstaand recept laat zien.

Om queeperen te confijten

Schild dezelve en snijd ze in vier
of acht stukken laat ze in regenwater
gaar koken giet ze dan op een vergit
en laat het nat in een schoone pot
lopen, als ze koud geworden zijn
zet men het nat op met zoo veel
Pond suiker als en queen zijn, schut er
dan dezelve in en laat ze kooken
tot dat ze hadt worden doet ze
dan vervolgens in een pot en als de
siroop dan nog niet dik genoeg
is laat men hem nog wat koken
en giet hem er dan op. Men
laat er voor de couleur een glas
rode wijn door kooken.
5 reacties | Gepost door Astrid edit post
Nieuwere posts Oudere posts Homepage

tips uit het archief

  • Veel archiefspeurders kennen de sensatie: je bent iets aan het zoeken, het lukt niet zo, je doet een gokje en WAUW!!... zomaar een juweeltje van een document. Een vergeten boekje, een prachtig plaatje, een los archiefstuk: een weeskindje. Zo ontdekten we 18de en 19de eeuwse schriftjes met recepten van alledaagse en bijzondere gerechten, van allerlei huismiddeltjes en gebruiksprodukten. Herkomst onbekend, weeskindjes dus die je moet koesteren en veel aandacht moet geven. Via deze weblog gaan we regelmatig zo'n recept de wereld insturen. We verzoeken alle lezers de recepten uit te proberen, tips en reacties te geven en vooral er veel plezier aan te beleven.
  • Verder zoeken ??

    Zoek in het Regionaal Archief Tilburg

    Blij worden van groente en fruit!!

    links

    • een receptenboekje uit Amsterdam
    • Winckelbouck apotheek Sint-Janshospitaal
    • culinaire geschiedenis belgië
    • vergeten eten
    • oma's recepten
    • 'Liber Trotula'
    • kookhistorie (website)
    • oude termen
    • kookhistorie (weblog)
    • balkons met wasgoed!

    archief

    • ▼ 2014 (1)
      • ▼ april (1)
        • Het boek is dicht
    • ► 2012 (2)
      • ► april (1)
      • ► februari (1)
    • ► 2011 (25)
      • ► september (1)
      • ► augustus (19)
      • ► juli (1)
      • ► juni (2)
      • ► mei (2)
    • ► 2010 (23)
      • ► november (1)
      • ► september (4)
      • ► augustus (1)
      • ► juli (3)
      • ► juni (3)
      • ► mei (1)
      • ► april (1)
      • ► maart (1)
      • ► februari (3)
      • ► januari (5)
    • ► 2009 (21)
      • ► december (3)
      • ► november (4)
      • ► oktober (8)
      • ► september (4)
      • ► augustus (2)

    Worstenbrood bakken

    zoeken







    • Home
    • Posts RSS
    • Comments RSS
    • Edit

    © Copyright kletskoppen en zwarte inkt. All rights reserved.
    Designed by FTL Wordpress Themes | Bloggerized by FalconHive.com
    brought to you by Smashing Magazine

    Naar boven